Zeige Ergebnisse 1 - 24 von 24

2024


Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R., & Peters, J. (2024). Inquiry in mathematics: studying a professional development measure for university lecturers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. Vorabveröffentlichung online. https://doi.org/10.1080/0020739x.2024.2308034

2023


Peters, J., & Hochmuth, R. (2023). Engineering mathematics: Reflections on the dialectics of in and for. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Hrsg.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (S. 2489 - 2490). Alfréd Rényi Institute of Mathematics, Budapest, Hungary and ERME.
Peters, J. (2023). Modifying Exercises in Mathematics Service Courses for Engineers Based on Subject-Specific Analyses of Engineering Mathematical Practices. In R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, & C. Winsløw (Hrsg.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education: New Directions. (S. 581 - 601). (Advances in Mathematics Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_28
Peters, J. (2023). Sometimes mathematics is different: studies on mathematical practices in electrical engineering. [Dissertation, Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover]. https://doi.org/10.15488/14094

2022


Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). Promoting Inquiry in Mathematics: Professional Development of University Lecturers. In INDRUM 2022 PROCEEDGINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 498-507). (International network for didactic research in university mathematics).
Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). About Two Epistemological Related Aspects in Mathematical Practices of Empirical Sciences. In Y. Chevallard, B. Barquero, M. Bosch, I. Florensa, J. Gascón, P. Nicolás, & N. Ruiz-Munzón (Hrsg.), Advances in the Anthropological Theory of the Didactic (S. 327-342). Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76791-4_26
Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). Student Teachers’ Development of Introductory ODE Learning Units - Subject-specific and further Challenges. In INDRUM 2022 PROCEEDGINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 528-537). (International Network for Didactic Research in University Mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Khellaf, S., & Peters, J. (2022). Design and analysis of an unusual curve sketching exercise for first year teacher students. In INDRUM 2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 70-79). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Peters, J., & Hochmuth, R. (2022). Sometimes mathematics is different in electrical engineering. Hiroshima journal of mathematics education, 15(2), 115 - 127. https://doi.org/10.24529/hjme.1510
Trigueros, M., Barquero, B., Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). INDRUM 2022 Editorial. In M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Hrsg.), INDRUM2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 1-4). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.

2021


Hochmuth, R., & Peters, J. (2021). On the Analysis of Mathematical Practices in Signal Theory Courses. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7(2), 235-260. Vorabveröffentlichung online. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00138-9
Khellaf, S., Hochmuth, R., & Peters, J. (2021). Aufgaben an der Schnittstelle von Schulmathematik, Hochschulmathematik und Mathematikdidaktik – Theoretische Überlegungen und exemplarische Befunde aus einer einführenden Fachdidaktikveranstaltung. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Hrsg.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (S. 251-281). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik 2197-876X). Springer Berlin Heidelberg. Vorabveröffentlichung online. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_12
Khellaf, S., Hochmuth, R., Peters, J., & Ruge, J. (2021). Spidercharts: A Tool for Describing and Reflecting IBME Activities. In I. M. Gómez-Chacón, R. Hochmuth, B. Jaworski, J. Rebenda, J. Ruge, & S. Thomas (Hrsg.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (S. 29-48). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-3
Peters, J. (2021). „Diskurs“ als analytischer Begriff für fachliche Analysen mathematischer Praxen in der Signaltheorie. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht: vom GDM-Monat 2021 der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM) (1.-25. März 2021) (S. 243-246). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-22314
Peters, J., & Hochmuth, R. (2021). Praxeologische Analysen mathematischer Praktiken in der Signaltheorie. In R. Biehl, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Hrsg.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (S. 109-139). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik). Springer Berlin Heidelberg. Vorabveröffentlichung online. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_6
Ruge, J., Hochmuth, R., Khellaf, S., & Peters, J. (2021). In Critical Alignment With IBME. In I. M. Gómez-Chacón, R. Hochmuth, B. Jaworski , J. Rebenda , J. Ruge, & S. Thomas (Hrsg.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (S. 253-272). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-14
Ruge, J., & Peters, J. (2021). Reflections on professional growth within the field of mathematics education. In D. Kollosche (Hrsg.), Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference (Band 3, S. 868-877). tredition. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5416351

2020


Hochmuth, R., & Peters, J. (2020). About the “Mixture” of Discourses in the Use of Mathematics in Signal Theory: À propos du «mélange» de discours dans l'utilisation des mathématiques en théorie du signal. Educação Matemática Pesquisa : Revista Do Programa de Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 22(4), 454-471. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i4p454-471

2019


Oswald, N., Khellaf, S., & Peters, J. (2019). Ziele und Möglichkeiten des Einsatzes von Knowledge-Maps in mathematik-historischen Veranstaltungen. Vorabveröffentlichung online. https://doi.org/10.48550/arXiv.1912.08088
Ruge, J., Peters, J., & Hochmuth, R. (2019). A reinterpretation of obstacles to teaching. In J. Subramanian (Hrsg.), Proceedings of the Tenth International Mathematics Education and Society Conference (Mathematics Education and Society Conference). Mathematics Education and Society. https://www.researchgate.net/publication/334646335_Proceedings_of_the_Tenth_Mathematical_Education_and_Society_Conference
Ruge, J., Khellaf, S., Hochmuth, R., & Peters, J. (2019). Die Entwicklung reflektierter Handlungsfähigkeit aus subjektwissenschaftlicher Perspektive. In S. Dannemann, J. Gillen, A. Krüger, & Y. von Roux (Hrsg.), Reflektierte Handlungsfähigkeit in der Lehrer*innenbildung: Leitbild, Konzepte und Projekte (1. Aufl., S. 110 - 139). Logos Verlag Berlin GmbH.
Viermann, M., & Peters, J. (2019). Das Erfahren von Anerkennung durch interprofessionelle Kooperation Lehramtsstudierender im Fachpraktikum Mathematik. In C. Schomaker, & M. Oldenburg (Hrsg.), Forschen, Reflektieren, Bilden: Forschendes Lernen in der diversitätssensiblen Hochschulbildung (S. 237-245). Schneider Verlag Hohengehren.

2018


Peters, J., Khellaf, S., & Hochmuth, R. (2018). Anthropologische Theorie der Didaktik in der fachdidaktischen Lehre-Potentiale durch Kontrastierung zum Kompetenzmodell. In Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 2095-2096) https://doi.org/10.17877/DE290R-19571

2017


Peters, J., Hochmuth, R., & Schreiber, S. J. (2017). Applying an extended praxeological ATD-Model for analyzing different mathematical discourses in higher engineering courses. In Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline Conference Proceedings (S. 172-178)