Publikationen

Showing results 51 - 75

2021


Gómez-Chacón, I. M., Jaworski, B., & Hochmuth, R. (2021). Epilogue. In Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 351-354). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-19
Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R., Jaworski, B., Rebenda, J., Ruge, J., & Thomas, S. (Eds.) (2021). Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project. Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M201-9983-2021
Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R., Rogovchenko, S., & Brouwer, N. (2021). Methods and Materials for Professional Development of Lecturers. In I. M. Gómez-Chacón , R. Hochmuth, B. Jaworski, J. Rebenda, & J. Ruge (Eds.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 127-146). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-7
Hausberger, T., Derouet, C., Hochmuth, R., & Planchon, G. (2021). Compartmentalisation of Mathematical Sectors: The Case of Continuous Probability Distributions and Integrals. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7(3), 490-518. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00143-y
Hochmuth, R. (2021). Fachliche Analysen als Grundlage hochschuldidaktischer Interventionen - Einführung. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (pp. 9-17 ). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik). Springer Berlin Heidelberg. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_2
Hochmuth, R., Biehler, R., Blum, W., Achmetli, K., Rode, J., Krawitz, J., Schukajlow, S., Bender, P., & Haase, J. (2021). Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (pp. 611-644). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik). Springer Berlin Heidelberg. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_24
Hochmuth, R., Jaworski, B., & Gómez-Chacón, I. M. (2021). Introduction. In Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 1-4). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-1
Hochmuth, R., & Peters, J. (2021). On the Analysis of Mathematical Practices in Signal Theory Courses. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7(2), 235-260. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00138-9
Hochmuth, R., Broley, L., & Nardi, E. (2021). Transitions to, across and beyond university. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, E. Nardi, & C. Winsløw (Eds.), Research and Development in University Mathematics Education: Overview Produced by the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 191-215). Routledge. Advance online publication. https://doi.org/10.4324/9780429346859-14
Jaworski, B., Gómez-Chacón, I. M., & Hochmuth, R. (2021). Conceptual Foundations of the PLATINUM Project. In I. M. Gómez-Chacón , R. Hochmuth, B. Jaworski , J. Rebenda , & J. Ruge (Eds.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 23). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-2
Khellaf, S., Hochmuth, R., & Peters, J. (2021). Aufgaben an der Schnittstelle von Schulmathematik, Hochschulmathematik und Mathematikdidaktik – Theoretische Überlegungen und exemplarische Befunde aus einer einführenden Fachdidaktikveranstaltung. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (pp. 251-281). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik 2197-876X). Springer Berlin Heidelberg. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_12
Khellaf, S., & Hochmuth, R. (2021). Reflections on Teacher Professionalisation–A German Perspective. In B. Barquero, I. Florensa, P. Nicolás, & N. Ruiz-Munzón (Eds.), Extended Abstracts Spring 2019: Advances in the Anthropological Theory of the Didactic (pp. 37-45). (Trends in Mathematics; Vol. 13). Springer Science and Business Media Deutschland GmbH. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76413-5_5
Khellaf, S., Hochmuth, R., Peters, J., & Ruge, J. (2021). Spidercharts: A Tool for Describing and Reflecting IBME Activities. In I. M. Gómez-Chacón, R. Hochmuth, B. Jaworski, J. Rebenda, J. Ruge, & S. Thomas (Eds.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 29-48). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-3
Liebendorfer, M., Hochmuth, R., Rode, J., & Schukajlow, S. (2021). The Mathematical Beliefs And Interest Development Of Pre-Service Primary Teachers. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 198-205). (Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; Vol. 3). Psychology of Mathematics Education (PME).
Liebendörfer, M., Göller, R., Biehler, R., Hochmuth, R., Kortemeyer, J., Ostsieker, L., Rode, J., & Schaper, N. (2021). LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium. Journal fur Mathematik-Didaktik, 42(1), 25-59. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y
Peters, J. (2021). „Diskurs“ als analytischer Begriff für fachliche Analysen mathematischer Praxen in der Signaltheorie. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch, & S. Prediger (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht: vom GDM-Monat 2021 der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM) (1.-25. März 2021) (pp. 243-246). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-22314
Peters, J., & Hochmuth, R. (2021). Praxeologische Analysen mathematischer Praktiken in der Signaltheorie. In R. Biehl, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (pp. 109-139). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik). Springer Berlin Heidelberg. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_6
Ruge, J., Hochmuth, R., Frühbis-Krüger, A., & Fröhlich, J. (2021). Ein Unterstützungsangebot für Studierende ohne allgemeine Hochschulreife in ingenieurmathematischen Übungen. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik: praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert (pp. 437-466). (Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik). Springer Berlin Heidelberg. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_18
Ruge, J., Hochmuth, R., Khellaf, S., & Peters, J. (2021). In Critical Alignment With IBME. In I. M. Gómez-Chacón, R. Hochmuth, B. Jaworski , J. Rebenda , J. Ruge, & S. Thomas (Eds.), Inquiry in University Mathematics Teaching and Learning: The PLATINUM Project (pp. 253-272). Masaryk University Press. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9983-2021-14
Ruge, J., & Peters, J. (2021). Reflections on professional growth within the field of mathematics education. In D. Kollosche (Ed.), Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference (Vol. 3, pp. 868-877). tredition. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5416351
Schürmann, M., Gildehaus, L., Liebendörfer, M., Schaper, N., Biehler, R., Hochmuth, R., Kuklinski, C., & Lankeit, E. (2021). Mathematics learning support centres in Germany - An overview. Teaching Mathematics and its Applications, 40(2), 99-113. Advance online publication. https://doi.org/10.1093/teamat/hraa007

2020


Günther, L. M. (2020). Eine Quantenerzählung: Generative Art und Tanz als digitaler Raum. Schultheater. Wahrnehmung, Gestaltung, Spiel, (42).
Günther, L. M., & Müntinga, K. (2020). (Live-)Video in Theater und theaterpädagogischen Prozessen. Zeitschrift für Theaterpädagogik - Korrespondenzen, (76).
Hochmuth, R., & Peters, J. (2020). About the “Mixture” of Discourses in the Use of Mathematics in Signal Theory: À propos du «mélange» de discours dans l'utilisation des mathématiques en théorie du signal. Educação Matemática Pesquisa : Revista Do Programa de Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 22(4), 454-471. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i4p454-471